Werken in het coronatijdperk voor Vodafone/Ziggo
Plotselinge veranderingen: je kunt er ook je voordeel uithalen. Dat gebeurde bij het project Kaap Hoorn van Siers Telecom in Dordrecht. Het was het enige project binnen Siers dat tijdens de eerste coronagolf stil moest worden gelegd (en snel werd hervat).
“Onze opdrachtgever, Vodafone/Ziggo, werd gedwongen de werkwijze tijdens de pandemie aan te passen”, vertelt teammanager Sikko de Hoog. “En dat had ook grote gevolgen voor onze werkwijze. De werkzaamheden werden op het hoogtepunt van de eerste coronagolf allereerst volledig stil gelegd. De opdrachtgever wilde de internetverbinding van hun klanten niet onderbreken omdat veel mensen in die periode thuis moesten werken.“
Gigantische verandering
“Vanaf 22 juni konden we weer aan het werk”, vervolgt Sikko. “Voorheen werden klanten per brief geïnformeerd dat de verbinding ‘ergens in deze week’ verbroken werd. Dat kon elk moment van de dag zijn. Niet wenselijk dus als veel mensen thuis werken. De grote verandering voor ons was dat de werkzaamheden nu tussen 6.00 en 9.30 uur moesten worden ingepland. We moesten daardoor precies op tijd werken en kregen te maken met verschillende beperkingen. Waar we voor maart 2020 een kast (meerdere klanten) in één keer konden afsluiten, moesten we dat nu klant voor klant doen. Een gigantische verandering dus. Per dag leveren we nu vijftig kasten op. Een kast heeft gemiddeld twintig klanten, dus dat zijn 1000 klanten/woningen per dag.”
Het jaar 2020
De kasten krijgen onder meer nieuwe kabels, nieuwe tabs, connectoren en versterkers. De kasten worden volledig opgeschoond en als nieuw achtergelaten. Siers werkt in het gebied rondom Rotterdam en in West-Brabant. “We voeren deze werkzaamheden al jaren uit, maar 2020 was wel een ander jaar dan anders. Het mooie is dat we de verandering hebben gebruikt om onze werkwijze te optimaliseren, vooral op het gebied van automatisering.”
55°, 65°
Kaap Hoorn is een grootschalig ombouwproject van Vodafone/Ziggo. Alle straatkasten, ongeveer 380.000, worden omgebouwd van 55 naar 65 MHz. Dat is overigens de verwijzing naar de naam. De coördinaten van Kaap Hoorn, het zuidelijkste puntje van Zuid-Amerika, zijn namelijk 55°, 65°. Het doel van de operatie is om de bandbreedte van het netwerk van Ziggo te verhogen: sneller en stabieler internet (Giganet). Vodafone/Ziggo heeft het contract eind november met nog een jaar verlengd om het werk af te kunnen maken. In 2021 gaan we dus verder en we zullen aan het eind van het jaar 10.000 vernieuwde kasten aan Vodafone/Ziggo hebben opgeleverd.
Heb je vragen, wil je meer weten over onze diensten of wil je een specialist spreken? Neem dan gerust contact met ons op. Wij staan voor je klaar en we helpen je graag.