Bijna 40.000 zonnepanelen als drijvend vlot
Project

Bijna 40.000 zonnepanelen als drijvend vlot

Een dag of drie duurde het om het boorgat van bijna een meter doorsnede onder het spoor van Prorail in Zwolle te maken. Om vervolgens de bundel van zeven mantelbuizen in een keer van de ene kant naar de andere kant te trekken.

Een dag of drie duurde het om het boorgat van bijna een meter doorsnede onder het spoor van Prorail in Zwolle te maken. Om vervolgens de bundel van zeven mantelbuizen in een keer van de ene kant naar de andere kant te trekken.

Op het bedrijventerrein De Marslanden komen de middenspanningskabels van twee Zwolse zonneparken samen waar ze hun weg vervolgen naar het middenspanningsstation van Enexis.

Volgens uitvoerder Bjorn Kienhuis van Siers is een bundel van zeven buizen vrij uitzonderlijk: “Meerdere mantelbuizen in één keer doen we wel vaker, maar dan hooguit drie of vier. Je hebt nu te maken met grotere boorstangen, meer bentoniet en een 50 tons-
boormachine die met damwanden moet worden verankerd. De techniek van het boren blijft hetzelfde. Bentoniet is een in de natuur voorkomende natrium-kleisoort met deeltjes die zo klein zijn dat ze de grond waterdicht kunnen maken”, vult Bjorn aan.

Siers ontwierp de MS-tracés voor de aansluiting van twee zonneparken op het Zwolse Enexis-station: het drijvende zonnepark op de Sekdoornseplas (40.000 panelen) en de zonnepark Weekhorst aan de Jan van Arkelweg (57.000 panelen). Ook de uitvoering lag in handen van Siers. Zo’n dertig kilometer middenspanningskabel was er voor nodig. Het grootste deel van het tracé is inmiddels gegraven; de meeste kabels zijn getrokken. Half juni is het zonnepark in bedrijf gesteld.

Neem contact op met de specialisten van Siers

Heb je vragen, wil je meer weten over onze diensten of wil je een specialist spreken? Neem dan gerust contact met ons op. Wij staan voor je klaar en we helpen je graag.